İş hayatınız ya da özel hayatınızda olsun zor insanlarla başa çıkmak, onlarla iletişim kurabilmek zordur... Birlikte çalıştığınız ve zor olarak nitelendirdiğiniz kişiler, yanlış davranmanız durumunda işinizi kaybetmenize bile sebep olabilir…

 

İş hayatında hemen hemen her pozisyonda zor insanlara rastlamak mümkün… Üstelik bu tür insanlarla iletişim kurmanın yükünü genelde o değil siz üstlenirsiniz. Öyle ki çoğu zaman yalnızca sizin özgüveniniz, onurunuz ve profesyonel sabrınız yükü çeker. Zor insanın genel olarak sevimsiz olması ya da herkesle geçimsiz olması sizi çok üzmeyebilir. Bu kolay yönetilebilir bir durumdur ama eğer saldırıya geçerlerse veya sizin profesyonelliğinizi umursamazlarsa işte o zaman onlara tahammül etmek daha da zorlaşır.

 

Zor insanlar, çeşit çeşit ama her yerdeler...

Hep konuşup, hiç dinlemeyeni mi tercih edersiniz, yoksa hep en son sözü söylemek isteyeni mi? Sözünde durmayana mı veya kendi projesi olmadığı için her yeni fikre karşı çıkanını mı tercih edersiniz? Zor olarak tanımlanan iş arkadaşınız sizinle hep bir güç ve ayrıcalık savaşı içerisindedir, sürekli sahneye oynarlar. Patrona yaranmak ya da sizi mahcup edip haksız çıkarmak için çok fazla çaba sarf ederler, bu yüzden de hep arkanızı kollamak gereksinimi duyarsınız. Üstelik patronunuz da şovmenlerden hoşlanıyorsa yandınız; çünkü o zaman her şeyin dışında kaldınız demektir...

 

 

Zor insanlar her iş yerinde olabilir. Onlarla ilgili bilmeniz gereken en önemli şey onları yok saymamanız gerektiğidir. Ne kadar zor olsalar da, sizi ne kadar zor durumda bıraksalar da, uğraştırsalar da şunu bilmelisiniz ki onlardan kaçamazsınız çünkü onlar hayatınızda hep olacaklardır.

 

Bunları neden yok sayamazsınız?

Zor insanlar için yapılacak en kötü şey onları yok saymanız ya da önemsememenizdir… Bunu yaparsanız durum daha da kötüye gidebilir. Eğer zor insanı önemsemez veya dikkate almazsanız iş yeri anlaşmazlığınız başlarda patlamaya hazır bir volkan halinde görünür ama ilerleyen zamanlarda emin olun o volkan tahmin edemeyeceğiniz bir biçimde patlayacaktır. Başlangıçta amatörce muamele gördüğünüzü düşünüp şoka girebilirsiniz ama biraz sakince düşünüp ne ile karşı karşıya kaldığınızı anlamaya çalıştığınızda aslında yalnız olmadığınızı görürsünüz…www.humanresources.com yazarlarından Susan M.Heathfield’a göre sorunun farkına vardığınızda işi zamana bırakmak ve uzun vadede çözüm bulmaya çalışmak çözüm değil… Çok sinirleneceksiniz ve sarf ettiğiniz enerjinin mantıksız bir biçimde boşa gittiğini gördükçe, bu durum size daha çok acı vermeye başlayacak.

 

 

 

 

Objektif olun, duygularınızı kontrol edin

İş arkadaşınızdan sürekli şikayetçi olmanız ona değil size zarar verir ve adınızın ‘sürekli şikayet eden’e çıkmasına neden olur. Emin olun müdürünüz de “Neden sorununuzu çözemediğiniz ki?” şeklinde düşünüp sizi haksız bulacaktır. Zor insanla başa çıkabilmek için neler yapacağınıza siz karar verin ama şunu bilin ki en fazla yapmamanız gereken şey, onlarla başkalarının önünde tartışmaktır… Arkadaşınızın hassasiyeti olan konulara duyarsız davranmanız da işi çıkılmaz hale sokabilir. Hatta patronunuza sizi işten çıkarmaktan başka bir çözüm de bırakmamış olursunuz.

 

En kötü senaryo nedir?

En önemlisi; kabak sizin başınızda patlar. İşyerinde daimi bir anlaşmazlık sorunu yaşamanız durumunda tam tersi siz "olgun bir profesyonel olmamakla" suçlanabilir, hatta üstüne üstelik "zor insan" damgası yiyebilirsiniz. Bu damga size yapışır kalır, kariyerinizde yıkıcı sonuçlara neden olabilir.

 

Sonuç olarak; eğer sorun zaman içerisinde kötüleşmeye devam ederse, patronun veya müdürün senden yorulabilir, "geçimsiz, sorunlu ve uğraşması zor bir insan" olarak nitelendirebilir ve "geçinmesi daha kolay" bir profesyonel ile değiştirilip işinizi kaybedebilirsiniz.